2015-06-15
Krita domyślnie zawiera wiele nastawek pędzli, ale aby je zmieniać i tworzyć nowe musisz nauczyć się jak używać edytora nastawek pędzli.
Pierwsze co musisz zrobić to kliknąć na ikonkę pędzla, aby otworzyć okno Edytora Ustawień Nasadek Pędzli – okno jest widoczne na zrzucie ekranu.
Z lewej strony możesz wybrać różne rodzaje silników pędzli, każdy z nich oferuje specyficzne dla siebie opcje. Najbardziej popularnym silnikiem jest pędzel Pixel, tak więc na początku przyjrzymy się jemu. Inne silnik są użyteczne do różnych typów malowania i efektów. Szczegółowo przyjrzymy im się trochę później.
Na środku okna znajduję się kilka elementów, od góry do dołu:
Po prawej stronie znajduje się obszar do malowania, można tam testować ustawienia nastawy. Prostokątny obszar zaznaczony „mrówkami” jest używany do tworzenie ikony podglądu dla nowej nastawy pędzla. Możesz użyć przycisków do: wczytania domyślnej miniaturki ostatnio zaznaczonej nastawy, wypełnienia obszaru malowania gradientem, wypełnienia obszaru malowania kolorem tła, wyczyszczenie obszaru malowania. Te przyciski są bardzo przydatne do stworzenia w locie ładnych miniaturek twojej nastawy.
Dobra to teraz przyjrzyjmy się ustawieniom Silnikowi Pędzla Pixel:
W pierwszej sekcji „Koniuszek pędzla [Brush Tip]” możesz wybrać kształt rodzaju maski. W zakładce Auto możesz wybrać czysto parametryczny kształt maski lub ustawić kształt maski na podstawie zdefiniowanych obrazków dostępnych w zakładce „Nastawione [Predefined]”. Zakładka „Znaczek [Stamp]” służy do stworzenia końcówki pędzla na podstawie widocznych warstw. Zakładka „Schowek [Clipboard]” służy do stworzenia końcówki pędzla na podstawie zawartości schowka, a „Tekst [Text]” jest zabawym sposobem malowania za pomocą liter.
W zakładce „Auto” jest dostęp do wszystkich parametrów tworzących maskę pędzla:
W drugiej sekcji „Tryb przesłaniania [Blending Mode]” można znaleźć formuły używane do miksowania kolorów podczas malowania. Takie same Tryby Przesłaniania są dostępne we właściwościach warstw (patrz: Rozdział Warstwy)
W sekcji „Nieprzeźroczystość” możesz ustalić maksymalną wartość nieprzeźroczystości dla pędzla i zaznaczyć „Włącz ustawienia pędzla” aby aktywować dowolne z dostępnych „czujników” i edytować je za pomocą krzywych. Możesz użyć różnych krzywych do poszczególnych „czujników” albo użyć jednego wspólnego dla wszystkich wybranych jeżeli opcja „Krzywa współdzielona we wszystkich ustawieniach” jest zaznaczona.
Przydatnymi czujnikami mogą być „Naciskowy”, „Kierunek odchylenia” i „Wzniesienie odchylenia” jeżeli twoje pióro (rysik) obsługuje nachylenie, „Prędkość”, „Kąt nachylenia”, „Obrót” jeżeli rysik obsługuje obrót, „Odległość”, „Czas”, „Niewyraźny”, „Zanikanie” i „Perspektywa” (używana z prowadnicami perspektywy).
W sekcji „Przepływ” - można ustawić maksymalną silę przepływu, podobnie jak nieprzeźroczystości. Przepływ kontroluje nieprzeźroczystość przy każdym muśnięciu maską pędzla do całkowitej wartości nieprzeźroczystości. Zauważ, że przepływ jest aktywny tylko wtedy kiedy opcja „Lawowanie (Wash up)” jest włączona w sekcji Tryb Malowania. Jeżeli „Nawarstwianie (Build Up)” jest zaznaczone Nieprzeźroczystość kontroluje bezpośrednio nieprzeźroczystość dla każdego muśnięcia pędzla a globalna nieprzeźroczystość jest zawsze równa 100%. Zauważcie, że tryb „Nawarstwianie” jest trybem dziedzicznym dla starych zestawów nastawek, tak naprawdę nie jest on potrzebny teraz od momentu kiedy nieprzeźroczystość i przepływ zostały odpowiednio rozdzielone w wersji 2.9
Dostępnych jest również kilka sekcji, które można aktywować aby dodać dynamiczne ustawienia edytowalne krzywymi czujników, które umożliwiają kontrolowanie kształtu i pozycji twojego pędzla: Wielkość, Odstęp, Lustro, Miękkość, Ostrość, Obrót i Rozproszenie
Następne sekcje są ustawieniami mającymi wpływ na kolor. Na początku można wybrać źródło. Domyślnie jest ustawione „Zwykła barwa” korespondująca z aktualnym Kolorem pióra i kolorem tła. Można również wybrać Gradient, Trochę losowy kolor, całkiem losowy kolor lub wzór.
Przeskoczmy teraz do sekcji Miks. Można tu uaktywnić dynamiczne opcje do miksowania kolorów. Jeżeli wybrana została opcja „Zwykła barwa” to miksowane będą kolory podstawowy z tłem, jeżeli natomiast został wybrany Gradient to miksowany będzie gradient.
Inne sekcje kolorów pozwalają na włączenie niektórych ustawień dynamiczny kontrolowanych przez krzywe czujników. Można stworzyć wariacje pomiędzy Odcieniem, Nasyceniem i Wartością malowanych kolorów.
Jeżeli zostanie zaznaczona opcja Aerograf, to pędzel dodawał nowe muśnięcia w zależności od czasu.
Tryb malowania został wyjaśniony wyżej, pozwala ci na wybór pomiędzy Nawarstwianie i Lawowanie.
No i w końcu jest jeszcze Opcja Tekstura. Możesz to aktywować i zaznaczyć wzorzec i wybrać wzór i go zaadoptować, w zakładce Siła, możesz dodać trochę dynamicznych ustawień mających wpływ na teksturę.
I na zakończenie jeszcze kilka słów odnośnie zarządzania zestawami nastawek.
Strona Krita.org